~Mee Bandung Mak Mentua~

Cik abang merupakan peminat mee bandung mama. Dia memang xmkn mi bandung kat KL ni sbb xkena dgn citarasa dia. Mi bandung hanya jadi santapan kami kalu balik Perak tp hanya mkn di kedai my mum. tu pn kalu my mum yg masak bru btl kna selera dia. Kalu org lain, t msti la kua dr kedia dia akan komen. Jadi, berkobar2 la mintak resepi mi bandung mama ku yg sedap tu. 

Rahsia utama adalah ibu sambal utk buat kuah mi. Ibu sambal ni kena masak sampai betul2 masak, sampai naik minyak dalam 3-4jam. Lamanya nak buat. Haaa...dah nk sedap di tekak, kena la usaha lebih kan. Ibu sambal ni boleh buat dulu banyak2 & simpan dlm peti es. Blh gak guna utk masak mee/mihun/kue teow goreng. Jadi hari ahad yg ceria, si menantu ni punya la pulun masak ibu sambal ni. Aku ? tukang tengok & rasa je ibu sambal tu. ye la, kite dh bagi resepi kan.

Semalam, balik keje rupanya dia g Pasaraya Segi beli brg utk buat Mee Bandung. Semangat la laki aku ni. Dia la dok masak sambil tanya brapa byk nk ltk ibu sambal la, air rebusan la. Yang aku lak dok siang bontot ayam. Almaklum la hero kami tu suka bontot ayam. So jangan salahkan bontot ayam bila hero tu dok pot pet pot pet. Salahkan abah & mama dia sbb bagi dia makan. Dalam dok leka siang tu, cik abg syg ni pn tuang la air rebusan yg di simpan dlm plastik. Lps tu dia pn rasa asal kuah ni manis. Trus aku tengok, laaa...tu air rumpai laut mak mentua aku. Jgn konfius ek. Resepi mi bandung ni resepi mak mentua laki aku means mak aku. Air rumpai laut tu lak kepunyaan mak mentua aku means mak laki aku. Haaa...dh slamat msuk dlm kuah mi bandung. Nsb baik bru ltk ckit. So dh perasan, dia pn amek la air rebusan kepala dgn ekor udang yg di simpan dlm freese. Rmah kami mmg ada byk stok air rebusan udang, ayam & daging. Air rumpai laut dgn rebusan udang dah manis. So aku pn sruh la dia tambahkan garam.

Setelah bertungkus lumus, akhirnya berjaya gak siapkan mee tu. Kul 9.30 mlm bru dpt mkn mi bandung sambil melayan masterchef selebriti

Mula2 mkn mesti rsa kuah dulu...Tengok dr presentation, mmg dah pass la. Kuah pun pekat, cantik merah kaler dia. Bila rasa...waaa sedap tu. Memang mcm mee Bandung mama cik abang ckp. Lps ni xde la tggu balik Sungkai bru blh mkn Mee Bandung. Alhamdulillah. Misi terlaksana..

Ni la rupa mee bandung menggunakan resepi mama

Comments

Popular posts from this blog

~ Semperit Klasik ~

~ Basque Burnt Cheesecake @ Kek Keju Hangus ~

~ Cream Brulee' Cheesecake ala Secret Receipe ~