~ Apam Viral ~

Assalamualaikum. Salam hujung minggu. Salam santai bersama keluarga.

Berarak mendung kelabu.....sejuk-sejuk macam ni semedangnya lapar. Makan je la kerjanya. Mana la tak bulat. Orang tegur mula sentap. Alah....pedulikan la.

Dah lama tak update resepi kan. Sekarang ni tengah famous Apam 3 bahan aka Apam Viral. Ramai dah yang mencuba. Mana yang berjaya, tahniah diucapkan. Mana yang kelaut tu, cuba lagi. Adat la kan. Buat kek, kuih, biskut ni tak macam masak lauk. Boleh adjust. Dia mengada lebih.

Makanya, dengan semangat yang berkobar-kobar seban tengok banyak komen yang ok dan ko, perasaan mencuba terus membara. Hahaha...membara la sangat. Padahal dalam hati punya la risau sebab takut kelaut jadinya.

Bahan untuk Apam Viral ni sangat senang. Gula halus, telur, tepung gandum. Sukatam dia, 1 cawan bagi semua bahan. Tapi disebabkan tak suka manis, kita kurangkan gula jadi 3/4 cawan.

Langkah pertama, panaskan kukusan. Sapukan loyang dengan marjerin dan taburkan sedikit tepung bagi mengelakkan adunan melekat dan susah untuk dikeluarkan.

Mula-mula mix gula dengan telur hingga betul-betul kembang. Maksud kembang ni, adunan dia akan jadi pekat, kaler dia creamy dan volume dia akan jadi triple dari asal. Siapa yang biasa buat meringue untuk pavlova tu, mesti rasa senang je. 

Bila adunan tu dah kembang, baru  masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kacau sebati. Bila tepung dah sebati, matikan mixer. Kalau nak apam ceria berwarna-warni, boleh bahagikan adunan dan warnakan ikut suka. 

Kemudian, masukkan ke dalam loyang ke, acuan ke, ikut suka la. Kita pakai acuan silikon bentuk bunga matahari.

Setelah siap, kukuskan adunan tersebut selama 30 minit atau sehingga masak dengan api sederhana. Bileh cucuk dengan lidi untuk tahu dah masak ke belum. Kalau takde adunan melekat, maknanya dah masak la tu.

Bila dah masak, tutup la api tu dan sejukkan dan sedia untuk dihidang dan dinikmati seisi keluarga.


Ceriakan apam anda...hahaha...lain kali kena pakai acuan kecik atau gandakan adunan atau pakai cawang yang besar atau mangkuk. 

Rasanya memang lembut sangat. Best cicah dengan kopi atau teh tawar. Guna 3/4 cawan gula pun masih rasa manis.

Ok, untuk yang was-was nak cuba tapi takut kelaut jadinya, boleh juga masukkan 1 sudu besar ovellet. Confirm mesti jadi punya.

Lepas tu, boleh tambahkan esen vanila untuk kurangkan rasa telur tu kalau buat dalam kuantiti yang banyak.

Selamat mencuba dan selamat bersantai bersama keluarga.

Comments

Popular posts from this blog

~ Semperit Klasik ~

~ Basque Burnt Cheesecake @ Kek Keju Hangus ~

~ Cream Brulee' Cheesecake ala Secret Receipe ~