~ Apam Pisang Madu ~

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
kawan-kawan semua sihat tak? Sekarang kan petang je hujan. Mesti ada je yang demam la, batuk la, selsema la. Kalau ada tanda-tanda, cepat makan ubat tau.

Sebenarnya dah lama kita tak buat Apam Pisang Madu ni sebab sejarah sebelum ni 3 kali buat, bantat. BANTAT hokey. Hohoho...Apam Pisang yang mudah pun boleh bantat. Kali ni gagahkan hati juga buat sebab Kak Noly dah berzikir banyak kali nak makan Apam Pisang. Kebetulan memang ada pisang sebab Qayyim nak makan cekodok, jadi songlap la 2 biji Pisang Cavendish tu buat apam. Sambil buat tu dok berzikir la supaya kali ni jadi. Memang tak bagi tau pun Kak Noly nak buat apam ni sebab takut tak jadi.

Nak dijadikan cerita. Sebelum buat apam pisang yang lawa jadi ni, pagi tu dah buat sebijik. Tapi yang buat sebijik tu macam bahagian bawah dia agak lembik. Macam kurang masak. Rasanya sebab faktor masa kelam kabut nak pegi beli barang dapur dan faktor acuan yang digunakan. Pagi tu guna acuan yang kecik, maka hasilnya agak tebal. Jadi pikir balik mungkin tak cukup masak la. Jadi hati pun hiba.

Balik dari beli barang tu, dok la tanya Papa Bear nak buat lagi sekali ke tak. Dia kata, kalau dah niat nak bagi ke orang, kena bagi yang elok. Lagipun pisang kan ada lagi dia kata. Maka, dengan keazaman yang tinggi dan kekuatan hati yang kental, kita buat satu lagi adunan. Kali ni guna acuan silikon yang lebar.

Dah siap adunan, masa untuk mengukus. Berdebar tau hati menunggu. Alhamdulillah, lega....Akhirnya hasil yang diharapkan...menjadi. Setelah 3 kali buat sebelum ni. Kali keemapat hokay. Usaha tangga kejayaan.


Tada.....inilah hasilnya. Lawa, gebu, berkilat dan menggoda

Kita bagi sekali resepi dia untuk kawan-kawan cuba hokey. Resepi ni adalah resepi dari Facebook Azlina Ina. Cikgu Ina yang glamer yang suka bagi resepi tu.

Resepi Apam Pisang Madu
Sumber : Facebook Azlina Ina

** Panaskan air kukusan. Ni penting tau

Bahan A :-
2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
- semua bahan ini di ayak bersama

Bahan B :-
1 cawan pisang dilecek
1/2 cawan madu
1 cawan minyak
1/2 cawan gula halus
3 biji telur
Sedikit esen vanila
- satukan semua bahan dan blendkan sebati (kita pakai mixer sebab malas nak keluarkan blander)
- masukkan bahan A ke dalam adunan. Kacau rata.
- masukkan ke dalam bekas / loyang / acuan
- kukuskan sehingga masak dengan api besar 
- nak tau dah masak ke tak, macam biasa, cucuk dengan lidi. Kalau tak melekat, maknanya dah masak.
- keluarkan dari periuk kukus dan sejukkan.
- hidangkan untuk dinikmati bersama

Selamat mencuba ye kawan-kawan.
 



Comments

Popular posts from this blog

~ Semperit Klasik ~

~ Basque Burnt Cheesecake @ Kek Keju Hangus ~

~ Cream Brulee' Cheesecake ala Secret Receipe ~